Dobre rady dotyczące bezpiecznej jazdy - KPP w Rypinie

Dobre rady dotyczące bezpiecznej jazdy

Dobre rady dotyczące bezpiecznej jazdy

Data publikacji 18.09.2015

Dobre rady dotyczące bezpiecznej jazdy

 

Bardzo łatwo prowadzi się pojazd podczas ładnej pogody, gdy jezdnia jest sucha, a przejrzystość powietrza jest dobra. Nie zawsze są takie warunki atmosferyczne jakie byśmy sobie życzyli.

Podczas trudnych warunków pogodowych trzeba zachować daleko idące środki ostrożności.

 

Mgła – znacznie ogranicza widoczność. Pamiętaj by zawsze jechać z włączonymi światłami. Nie używaj jednak świateł drogowych, gdyż rozpraszają one mgłę, w wyniku czego widoczność staje się jeszcze mniejsza. W takim przypadku jeśli Twój pojazd jest wyposażony w światła przeciwmgielne przednie – włącz je. Pamiętaj o dostosowaniu prędkości do warunków panujących na drodze. We mgle trudniej będzie Ci spostrzec pieszego, rowerzystę lub inny pojazd.

 

Deszcz – zawsze używaj wycieraczek. Pamiętaj, że mokra jezdnia jest bardzo śliska. Podczas jazdy gdy leje ulewny deszcz na drodze w koleinach zbiera się woda. Niekiedy duża ilość wody uniemożliwia jazdę. Kiedy z nadmierną prędkością wjedziesz w koleinę wypełnioną wodą w miejscu stykania się opony z jezdnią może powstać zjawisko akwaplanacji, czyli wytworzenia poduszki wodnej między jezdnią, a oponą, która nie nadąża z odprowadzanej wody, co może doprowadzić do poślizgu wskutek utraty przyczepności. Przyczynami tego zjawiska są: prędkość, zużycie bieżnika opony oraz ilość wody na jezdni.

 

Śnieg – jazda samochodem po zaśnieżonej drodze wymaga skupienia, umiejętności i uwagi. Musisz być przygotowanym na utratę przyczepności i wydłużoną drogę hamowania, dlatego też  z wyczuciem operuj pedałem hamulca i gazu by nie dopuścić zerwania przyczepności opon z podłożem. Pamiętaj, że jak najlepsze opony zimowe nie zapewniają stuprocentowej przyczepności

 

„Czarny lód” – to niebezpieczna, prawie niezauważalna cienka warstwa zamarzniętej wody na jezdni. Oblodzona powierzchnia tworzy się niespodziewanie. Sytuacja ta ma miejsce szczególnie na przełomie zimy i wiosny oraz jesieni i zimy. Wilgotne powietrze, deszcz, mgła stykając się z jezdnią, której temperatura wynosi zero lub mniej stopni tworzy śliską nawierzchnie. W takich przypadkach zredukuj prędkość, nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą, z umiarem i wyczuciem operuj pedałami gazu i hamulca

 

Wiatr - zwłaszcza boczny znacznie uniemożliwia utrzymanie toru jazdy. Uważaj gdy wyjeżdżasz zza lasu na odsłonięty teren. Jadąc powinieneś mocniej przytrzymać kierownicę by w wyniku silnego podmuchu uniknąć zjechania na przeciwny pas ruchu. Podobnie należy zachować się w sytuacji wyprzedzania samochodów o dużych gabarytach (np. tiry). Wyprzedzając taki pojazd od strony odwietrznej w momencie wyprzedzania jesteś chroniony  by zaraz wystawić się na silny podmuch wiatru. Podczas takich warunków atmosferycznych jedź wolniej niż zazwyczaj.

 

Większość nowoczesnych pojazdów posiada szereg systemów bezpieczeństwa – oto najpopularniejsze z nich:

 

ABS – system zapobiegający blokowaniu się kół, pomaga kierowcy utrzymać panowanie nad pojazdem podczas awaryjnego hamowania

 

ASR – system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania

 

ESP – system kontroli trakcji, pomaga kierującemu naprawić błąd, w wyniku którego mógłby utracić on panowanie nad pojazdem i zboczyć z toru jazdy

 

EBA – układ wspomagania hamowania, który działa automatycznie nagłych sytuacjach, gwarantując uzyskanie większej skuteczności hamowania

 

RSC – układ stabilizacji przechyłu, zapobiega wywróceniu się pojazdu wskutek gwałtownego manewru.

 

Pamiętaj jednak, że żaden system bezpieczeństwa nie zastąpi rozsądku i rozwagi. Są to tylko zabezpieczenia, które mają ułatwiać jazdę kierującemu.

 

Najważniejsza jednak rada to: ZAWSZE PRZESTRZEGAJ PRZEPISÓW!!!

 

 
 

 
mł. asp. Mariusz Wojciechowski